Händelserik vecka :D

Här kommer min vecka i text och bilder :)

Måndag: Var på ATG hästklinik i karlstad med Edvin. Han ville inte med, ville hellre vara kvar hos Toxic i hagen, så det var en del gnäggning och skrapning i transporten. Men fram kom vi och vi  gick och hälsade på i Lillerudsstallet, han såg inte ut och längta tillbaka och det tror jag inte han gör heller :) Men det var ju inte därför vi skulle dit utan det var ju för att kolla Edvins skada. Vi fick vänta ett tag på Nina (veterinären), och medans vi väntade var han vild och skulle inte stå still alls, sen när hon kom så fick ja springa med honom en kort sväng utan att hon böjde honom. Inge halt sa hon :) 
Han fick en spruta som gjorde att han blev drogad, eftersom hon skulle köra ultraljud på bakbenet. En helt ny häst blev det som var lite borta och väldigt lugn. Vi gick sakta bort till en annan avdelning där han fick stå i en tvångsspilta så Nina kunde göra de hon skulle göra. De gick ju väldigt bra dåe, skadan är så gott som läkt och såg väldigt bra ut :D
Så det som gäller nu är långsam träning i 6-8 veckor, med varvad skritt och trav. Värme före och kyl efter på benet. Sen innan det blir snabbjobb så kan ja välja att kolla det igen och se hur det ser ut då!
Julia var ute på premiärturen på ryggen idag sen i November, ja hon sa han var mer i luften än på marken så jag tror det var en glad pålle som tyckte de va sköj och få komma ut och göra något igen :) Så fort skorna är på igen blir det vagn bakom, de blir spännande!

 
Bushästen!

Onsdag: Idag hämtade jag hem min nya häst, Global Myth. Elina följde med mig och var sällskap och till god hjälp. Kan ju berätta lite mer om han. Han är 4 år, valack, stor (1.70-75 cm i mankhöjd), ostartad och är ett varmblod. Jag köpte honom för att Lasse Dunder kom till Elina och sa att han visste en tränare som hade en snäll häst till salu. Jag började fundera lite och det blev ju till slut att jag ringde och frågade om han var kvar, åkte senare och provkörde honom. Så nu har jag två stycken stora :) Globen som vi kallar honom behöver troligen tid och träning. Han är som sagt stor och har lite svårt att få plats när han travar, så då får man hålla på och träna och se vart det tar vägen. Han såldes för att han inte hans med och behövde mer träning än vad de kunde erbjuda, så träningen drar igång imorrn. 


Global Myth!  

Torsdag: Jag jobbade morgonen åt mamma, sen åkte jag till stallet i Årjäng, mockade och pysslade om Globen, handlade hästgrejer och köpte spån till Edvin. Åkte sen till nästa stall och Edvin, tog in dom och pysslade med honom. Sen hem och in med Arielle och Cirkus. Efter det kvällen :)


Ompyssling!

Lördag: Ja min första kurs på lördagarna, Istrav dagen till ära. Ut med de hästar som inte skulle starta, mocka, ge de mat och fixa klart stallet. Frukost och sen börja med hästarna. Värmningen gick bra, sen fick vi göra ett sulkybyte för att man måste ha hjulskydd även på istrav fick vi höra. Jag tog fel sele och så där och jag tänkte nej, hur blir det här nu då...:S Men det gick iaf bra till slut och alla skötte sig toppenbra :D Så jag är nöjd med dagen trots lite krångel, ser framemot nästan gång igen!

Söndag: Alldeles för kallt idag tyckte jag. -23 när ja åkte hemifrån. Väl i årjäng gav jag alla hästar lite hö inne för att vänta på att solen skulle komma fram så den värmde lite. Den var fort framme och då var det pigga kusar som sprang i hagarna :) Line kom och vi testade den "nya" inhänganden, har nu att blått rep istället för kedjor.
 

Så här såg de ut först....

Ja trassel blev det såklart först men när vi sen fick upp de blev det bra. Jag och Elina har gjutit i det svarta stolparna så de inte ska blåsa omkull så vi hoppas det ska funka bättre nu. 
Efter stallet var klart så smörjde jag några selar, Travskolan börjar ju imorrn igen så då ska allt va i topptrim. 

Julia kom senare, hon skulle få äran att rida premiärturen på Globen. 


Vi började på stallbacken och sen några varv på bana.


:)

Så där det var min vecka det. Hoppas att eran åxå har varit bra!

Kraam Viktoria
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Vilken händelserik och positiv vecka. Kul att du får köra igen med Edvin!!

2011-02-21 @ 13:01:15
Postat av: Viktoria

Ja de kan man lugnt säga :D Ja så fort skorna är på så börjar de igen ;)

2011-02-22 @ 10:10:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0