Tillbaka :)

Tänkte jag skulle börja blogga lite här igen, får hoppas det uppskattas av någon i alla fall :P 
Så här har 2011 sett ut för mig änså länge;

Blixtra har startat 3 istrav med plaseringarna 3a, 3a, 4a. Hon har börjat året toppen bra, till och med finare än vad hon var förra året vilket jag inte trodde gick. Hon gjorde en start på Momarken i februari, dock var banan stenhård och hon gick på långa brodd vilket inte passade så bra. Men vart 7a på 1.32(?) så jag var nöjd med henne och efter loppet visade det sig tyvärr att hon troligen hade dragit på sig en liten förkyldning. Men nu tränas hon för fullt igen, och hoppas på att banan ska bli bra tills den 19/3 så hon kan få gå ett istrav innan det är dags att starta igen :)


Bild 1: Värmning på Årjängsbanan 2: Efter loppet på Arvika 3: Efter start på Arvika

Poseidon han har skuttat runt banan och vunnit två istrav och vart 3a två gånger. Han har inte riktigt tyckt att det har vart så roligt att springa i från sina nya kompisar så han har mest bara lullat runt banan på helt ok tider för årstiden. Som snabbast har han gått 2.15 vid seger här i Årjäng. Men just nu har jag börjat med den riktiga träningen och inte som tidigare att han bara har fått komma ut och joggat i 40min.  Vi har tre istrav kvar att köra i år och kanske blir det någon mer seger? Sista istravet hoppas jag på fin bana så det går köra på den "snabbabalansen" ;)
Han har även utvecklas inom ridningen en hel del under vintern. Just nu finslipar vi på skänkelvikningen och att sätta rätt galopp 10 av 10ggr och även formen i galoppen. Hoppningen ska vi börja med igen bara underlaget blir lite bättre.



Bild 1: Första segern på istravet 2: Istrav i Arvika 3: Före ett ridpass på travet


För Conrad har träningen satts i gång på allvar igen :) Konditions och styrketräning för fullt nu, och snart blir det att sätta igång med snabbjobben. Har till och med hunnit starta i Norge ett lopp i år, slutade 5a på 2.35. Tiden kanske inte va så mycket att hurra för men han travade kanon bra och hade ju bara vart igång två veckor :)
Men på Lördag ska han i väg och slutmätas, lilla plutten. Tror ni han har blivit lite högre de sista 3åren? När han var 5år var han 117cm hög.


Bild1: Klar föratt åka till Norge 2: På Defilerings volten 3: Galopp i hagen

Smeden har jag börjat satt i gång, men det har gått lite upp och ner. Men om han kommer ut och ska starta då kan jag lova att han kommer vara riktigt fint i ordning för han har blivit sjukt pigg och tycker allt är super roligt nu. Ska fortsätta styrketräna honom nu eftersom han tappa lite muskler på att han var sjuk i höstas.



Danuta hon är ju kanon pigg och glad trots att hon redan är 18år (det känns rätt overkligt att hon redan är 18åt). Det är sjukt va tiden har gått fort! Det är ju hela 8år sen jag körde mina första istrav med henne, och innan de hade jag tränat henne i över ett år. Ska se om jag kan leta fram några foton från den tiden och från någon av våra sista starter, kan lova att det är stor skillnad! Men det är inte länge kvar tills travskolan slutar igen och hon tar semester i Huken hela sommaren där hon bara ska gå och lata sig ihop med sina bästa kompisar Blixtra och Smeden :)



Dina tränar på bra, och har kört henne i skogen 3-4ggr. Men kör man henne så får man motion själv också eftersom i alla långa uppförstbackar får man helt enkelt skutta ur vagnen och promenera brevid upp. Ska träna på nu i Mars och sen kanske hon kan börja gå korta intervaller i mitten av april. Men det får jag se hur det hela utvecklas. Men hon har allt blivit mycke piggare sen jag började köra henne. Dock är ju fortfarande problemet med att öppna munnen kvar, jag tror ju att hon behöver gå till tändläkaren ;) På lördag ska hon följa med Conrad och Katarina (mamma) till Färjestad och mätas. Jag kunde ju tyvärr inte följa med eftersom jag ska jobba..



Micke och jag har tagit oss några turer i skogen, eftersom han har vart så enormt pigg och glad på slutet och han behövs ju verkligen på lördagarna. Och efter lite träning så skrittar han ut ur stallet lugn som en filbunke. Han fick vara med på travskolan i måndags och då skötte han sig verkligen exemplariskt! Och om jag får säga det själv, duktigare än de flesta av ponnysarna ;)


Bild från 2008

Under sportlovet hände det mycke roliga saker tex. öppet stall, uteritt mm. Jag var bara med på Onsdagen och Fredagen. Onsdag var det en massa barn som kom till stallet och ville prova på att köra/rida ponny. Så jag & Triniton och Josefine & Mendez fick köra många varv runt stallarna, då barnen tyckte det var super roligt att köra ponny ;) Så tror alla körde minst två ggr var!





På fredagen var det uteritt och det var 12st som red ut kl 10 på förmiddan. från travskolestallet. En mycket lång ridtur som varvades med skritt, trav och galopp vart det och som det såg ut tror jag alla var glada och nöjda efter. :)
 Jag red ju Micke, som var super duktig och skrittade efter de små shettisarna nästan hela vägen.



Så där nu har jag ägnat en hel lektion till detta inlägget, så nu får det faktiskt vara klart :P

//Nelly

Kommentarer
Postat av: Johanna

Kul att du är tillbaka!

2011-03-09 @ 20:03:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0