Veterinärbesök

Idag började dagen med jobb på kontoret där jag bl.a. gjorde startlistorna inför lördagens istrav. Hoppas b-loppet blir jämnare denna gång. Sedan hämtade Peter mig vid halv ett så drog vi till Karlstad med en som vanligt masig Albert där bak tillsammans med kompisen Zalsa som fick agera transportstöd. Lite synd om henne att behöva stå bredvid den mashögen men hon gjorde ett hyfsat jobb för han stod något stillare än i tisdags =) Vi hade tid kl 14 men kom inte in förrän typ 14:40. När man är hos veterinär, för er som inte vet, så backar man in hästarna i en spiltbox där de får stå och vänta på sin tur. Zalsa hade tur för hon kunde använda spiltan som box och vara fri under vänteperioden.


I väntan på domen



Det moraliska stödet vägg i vägg


Till sist var den stora hästen som var före oss undersökt, röntgad och sprutad och då blev det äntligen Alberts tur. Först fick han springa utan att hon böjde och redan då syndes det lite att han var halt höger fram (Enligt veterinären Nina, jag har svårt för att se) Sedan böjde hon igenom, knä och kota på alla 4 benen och det visade sig vara en kvarts hälta på höger framknä och även lite på vänster framknä. Alltså samma som sist fast mildare. Jag filmade en böjning på ena bakbenet samt när han sprang på hältutredningsgången tillsammans med Peter. Peter och Nina diskuterade hur Bazire tränar sina hästar om ni undrar =) Jag borde ha filmat böjningen som visade utslag men tänkte inte på det. Denna böjningen visade ingen reaktion.


Utdrag ut en hältutredning

När hältorna var konstaterade så var det dags att spruta lederna i framknäna. Albert drogades så han blev trött och sedan sprutades han med tuppkam som det är 14 dagars återhämtning efter. Innan vi lastade vägde vi båda hästarna och Albert vägde 520 kg och Zalsa 320 kg. Inte konstigt att det gör ont om de ställer sig på ens fot.

Jag tycker det gick helt okey hos veterinären idag, med tanke på att han travade dåligt i loppet så vill man ju ha en orsak. Det hade känts jobbigare om inget varit fel för då hade det inte funnits något bra hopp om att han ska kunna tävla framöver. Så jag väljer att vara positiv och väntar på att det ska bli solsken för oss igen =)

När vi anlände till Årjäng igen senare så hoppade jag av vid travet för jag skulle presentera Travskolan på travets styrelsemöte idag. Jag fick väldigt bra respons så det kändes kul och bra. Flera har också sett reportaget om oss i NWT (Värmlandstidningen) idag vilket är jättekul. Hoppas fler blir sugna på att börja hos oss och lära sig om häst och trav. Klicka för att läsa reportaget.

Hoppas ni haft en trevlig alla hjärtans dag med era nära och kära!!!

Johanna




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0