5 april

Hej på er alla!
Nu var det väldigt länge sen jag bloggade och jag vet egentligen inte varför, men nu är jag i alla fall tillbaka.
Det har hänt en del sen jag skrev sist och bland annat så har Zalsa skördat framgångar på istraven. Hon har placerats 1:a, 2:a, 2:a som bäst och de gångerna har Matilda Svensson, min kusin, kört. Jag tycker verkligen att det är jättekul när Zalsa visar sådan springlust och kämparglöd som hon gör när Matilda kör och det är kul att stå bredvid. Matilda kommer att få köra lopp med henne nu när säsongen drar igång på riktigt också, men jag kommer självklart att köra henne något lopp jag med. Jag får inte tappa självförtoendet helt =) jag tror dock ofta att det är bra att låta andra köra sina hästar för det kan lätt bli en nytändning. Jag sitter ju alltid där bak och tjatar kankse hon tänker =). Det var särskilt kul nu sista gången när hon placerades på andra plats och samtidigt gick på sitt rekord 2.04, vi provade att rycka hättan och det svarade hon bra på. Jag provade först hemma i grusvägen för att se reaktionen och Matilda ryckte i loppet. Kommer bli en spännande säsong och jag hoppas att hon kan vara med där framme i något lopp och fajtas. Nu ska hon få en veckas paus innan vi forsätter träna på inför säsongspremiären som får bli i maj.


Zalsa och Matilda när de kom tvåa den 26 mars, slagna alldeles på slutet av Karamellen


Nästa häst att tala om är Albert (Ederpilen) Det gick ju inge bra sist när vi fick stryka honom på Färjestad efter värmningen. Sen dess har han behandlats av en massör som hittade låsningar i höger bakdel och vi ville testa att köra honom på banan en gång till för att se om han verkligen var halt. Vi tyckte det var skumt eftersom han var nybehandlad i bägge fraknäna inför Färjestadsstarten. Han var inte fräsch tisdagen för en vecka sen när Peter försökte köra fort så jag bokade veterinärtid onsdagen efter. Idag var han på hältutredning och han var fortfarande halt höger framknä samt båda bakknäna. Där har han inte behandlats förut så nu blev det kortison överallt och då blir han borta minst 2 månader. Blir nog bra det så han är i fräsch nästa gång vi ska starta. Två veckor i hagen ska han få till att börja med så får vi iväg på återbesök efter det. Han verkar för övrigt glad i hagen och pigg så han kommer nog vara laddat när vi ska köra igång igen.




Albert i sitt nya täcke, lite tunnare nu när det är vår. Lite sur ser han ut men han är oftast glad.

Nästa häst är Lantärna som vann ett istrav näst sista tävlingen den 26 mars. Hon var jättefin och gick första utvändigt och avgjorde därifrån, hon var bättre än vi trodde med tanke på de få snabbjobb hon gjort under vintern. Hon har vinterträänats rätt hårt så efter istravet kollade vi upp henne och behandlade henne så om en månad ca kan hon ut och starta. Hon känns i väldigt fin ordning nu om man kollar på pälsen och kroppen och vi hoppas också att hon har utvecklats och slutar galoppera när hon kommer ut till start.


Lantärna och Peter Strömberg den 26 mars

Sista hästen ut är Highwayman. Han startade i ett lärlingslopp på Momarken och var oplacerad, kusken var lika snäll som hästen så det blev inge vidare fart på honom och han hamnade långt bak från start. Han behöver väckas lite för att springa, lite bekväm herre. Vi letade nytt lopp för det kändes som att det bara var en tillfällighet så han startade på Åmål den 1 april och var återigen oplacerad. Men denna gång var han jättebra ändå för det blev startgalopp p.g.a. tjälskott i banan (enligt Björn Goop) och han tappade säkert 30 meter, tog ikapp och höll ända in i mål. Han var mycket pigg före och inte alls betagen efteråt så vi väntar bara på att få anmäla igen. Trav är trav och galopp är trist men hästen känns fin och Goop var väldigt nöjd med hans prestation och tyckte han var i fin form. So better luck next time


Peter och Highwayman, ni kanske tror att det hör till vanligheterna att Peter sitter upp i sadeln men det stämmer inte. Det är tredje gången han rider i  livet och jag tjatade länge innan han gick med på det. Vi var ute på en skrittur i söndags. Jag och Albert, Peter och Highen, jättemysigt. Monté nästa =)

Ha det bra allesammans

Johanna Karlin


Kommentarer
Postat av: Viktoria

Ja kul att det går bra :) Tror Zalsa kommer ta några "riktiga" vinster i år ja ;)

Håller tummarna igen för Albert.

Härligt med en skritttur på ryggen dagen efter en travfest ;) haha

2011-04-06 @ 21:50:11
Postat av: Johanna

Ja jag var rätt förvånad själv att han gick med på det =)

2011-04-07 @ 22:24:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0